Generációk a munkaerőpiacon

Jelenleg a munkaerőpiacon leginkább három generáció képviselői vannak jelen aktívan, ezek az X, Y és Z generációk. Ahhoz, hogy megértsük, hogy lehet különböző összetételű, igényű, adottságú csoportok tagjait motiválni, vagy egyáltalán együttműködésre bírni a munkahelyen, fontos megismerni, hogy kik alkotják ezeket a csoportokat, milyen jellemzőkkel, attitűdökkel rendelkeznek és ezeket milyen hatások alakították. Cikkünkben ezeket a sajátosságokat vesszük sorra a három vizsgált generáció esetében.

Milan

X generáció

Az X generáció az 1965 és 1980 között születettek generációja. Szüleik a korai baby boomerek és ők a szülei a „legfrissebb” Z generációnak. Olyan világba születtek, mely erős trendeket mutat a válások és a gazdasági bizonytalanság irányába. Ez a csoport már tanúja volt az információs technológia gyors fejlődésének és nem idegenkednek a számítógépektől, de még mindig előnyben részesítik a kézírást és a telefonálást a gépeléssel és az email írással szemben.

Főképp az individualizmus és a szkepticizmus jellemzi őket. Rendkívül találékonyak és gyorsan alkalmazkodnak a változásokhoz. Munkájukban a karrierépítés a céljuk. Elvárják a munkájuktól, hogy szórakoztassa őket, szeretnek a legújabb technológiával dolgozni és törekednek a megfelelő egyensúlyra a munka és a magánélet között. Legfőképp saját magukban bíznak, szkeptikusan tekintenek a kapcsolatokra, bizalmatlanok az intézményekkel szemben, kezdve a házasságtól egészen a saját munkáltatójukig. Ezen tulajdonságok miatt egyébként ezen generáció tagjai nagy számban váltak vállalkozóvá.

Y generáció

A generációt az 1981 és 1994 (egyes lehatárolások szerint 2000) között születettek alkotják. Szüleik a késői baby boomerek, akikről ragadt rájuk némi optimista látásmód. Jellemzi őket a gyakorlatiasság és a „technológiai-őrület”, miután már iskolás korukban találkoztak a számítógéppel és a mobiltelefonnal. Olyan világba születtek, melyet megbélyegeznek az interregionális, közösségek közötti konfliktusok.

Nem terveznek hosszú távra, a mának élnek, igyekeznek mindig jól érezni magukat, az egyensúlyra törekednek életstílusuk tervezésekor. Nem szeretik az utasításokat, sokkal inkább preferálják az együttműködést, illetve a felhatalmazást munkahelyükön. Szeretik úgy érezni, hogy a saját maguk főnökei. Munkahelyi habitusukat tekintve az Y generáció tagjai magabiztosak és teljesítményorientáltak. Számukra elsőrendű fogalmak a siker, a pénz, a karrier, mert fiatalon megtanulták, hogy a fogyasztói társadalomban csak ez viheti őket előre. Ebből kifolyólag nem engedelmes munkaerők, hanem sokkal inkább öntörvényűek, akiknek a munkahely csak egy a sok közül, amit bármikor le lehet váltani.

Az Y generáció tagjai realisták, magabiztosak és pragmatikusan oldják meg a problémákat. Mivel változásban nőttek fel, ezért könnyen elfogadják azt. Nem tekinthetőek azonban beletörődőnek, inkább ők maguk generálják a változásokat. Az optimista baby boomer generáció leszármazottjaiként felhatalmazva érzik magukat, hogy pozitív irányú cselekvéseket hajtsanak végre, amikor rosszabbra fordulnak a dolgok.

Z generácó

A Z generáció tagjai a mai tinédzserek, illetve idősebb tagjai ezekben az években lépnek ki a munkaerőpiacra. Ezt a generációt gyakran emlegetik „digitális bennszülöttekként”, hiszen kisgyermek koruktól kezdve a mindennapjaik részét képezik az olyan információs technológiai eszközök, mint a számítógép vagy a mobiltelefon, valamint természetes számukra a világháló használata.

A Z generáció a többi korcsoport számára hihetetlen sebességgel dolgozza fel az információkat. Már kicsi koruktól kezdve rengeteg hatásnak vannak kitéve az interneten keresztül, tömegesen érik őket az információk. Ennek megfelelően a munkáltatóknak már nem csak annyi a dolguk, hogy kiadják a feladatot a csoport tagjait, hanem oda kell figyelni  hogy az adott minél inkább lekössék a figyelmüket, csak így tartható fenn hosszú távon a motiváltság.

A generációt megcélzó állásajánlatok sarokkövei a figyelem megszerzéséért folyó verseny, a dizájn, a társadalmi felelősségvállalás és a folyamatos csatlakozás. A figyelemért folytatott harcban fontos szempont, hogy a generáció tagjai nagyon fiatalon már otthonosan mozognak az online térben, ezért már korán fel kell kelteni az érdeklődésüket a márka irányába. A generáció tagjai elvárják, hogy a márkák odafigyeljenek a környezeti hatásokra. Az ez irányú, zöld vállalati programok és kommunikáció adott esetben nagyobb hatással lehet az elhelyezkedési döntésekre, mint maga a pozíció. Az is fontos tény, hogy folyamatosan képesek alkalmazkodni a legújabb technológiákhoz, tehát a vállalatoknak előre kell gondolkodniuk, hogy tudják tartani a sebességet a generáció tagjaival és azonnal ki tudják szolgálni igényeiket.

 

Ajánlott bejegyzéseink

Így motiváld hatékonyan munkatársaidat

Amikor motivált alkalmazottakra gondolunk, akkor olyan emberek jelennek meg előttünk, akik nem teherként, hanem élményként tekintenek munkájukra. Első sorban tehát az a célunk, hogy a...

Milan 2019. jún 27.

Generációk a munkaerőpiacon

X generáció Az X generáció az 1965 és 1980 között születettek generációja. Szüleik a korai baby boomerek és ők a szülei a „legfrissebb” Z generációnak. Olyan világba születtek,...